امگا ۳ موجود در ماهی خطر بروز سکته را کاهش میدهد

امگا ۳ موجود در ماهی خطر بروز سکته را کاهش میدهد

تاثير متضاد چاقي ميانسالي و مصرف مرتب ماهي بر مغز 

مصرف دستكم يك بار در هفته ماهي آثار پيري را بر مغز كند مي‌كند، درحالي كه چاقي دوران ميانسالي خطر بروز زوال عقل را دو برابر افزايش مي‌دهد.

به گزارش پايگاه اينترنتي رويترز، نتايج يك تحقيق شش ساله نشان مي‌دهد اسيدهاي چرب امگا-‪ ۳‬موجود در ماهي با تقويت عملكرد مغز خطر بروز سكته را كاهش مي‌دهد. مصرف مرتب ماهي از مغز در مقابل عوارض پيري محافظت مي‌كند.

مارتا كلر موريس از مركز پزشكي دانشگاه راش در شيكاگو مي‌گويد ميزان كاهش قواي ادراكي در كساني كه بيش از يك وعده در هفته ماهي مي‌خورند در مقايسه با كساني كه هر هفته ماهي نمي‌خورند ساليانه ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۳‬درصد كاهش مي‌يابد.

اين ميزان كاهش درست مثل اين است كه سه تا چهار سال جوانتر شده باشيد.

آثار حفاظتي ماهي حتي با درنظر گرفتن مصرف ميوه و سبزي‌ها هم مشهود بود.

آلزايمر و ديگر علل زوال عقل مشكل فزاينده‌اي در جهان به ويژه در كشورهايي است كه جمعيت آنها روبه پيري است.

دانشمندان موسسه كارولينسكا سوئد در تحقيق ديگري دريافتند چاقي، ازدياد فشار خون، و بالا بودن كلسترول خون در ميانسالي هر يك خطر بروز زوال عقل را در سنين بالاتر دو برابر افزايش مي‌دهد.

كساني كه هر سه اين عوامل را در ميانسالي دارند خطر بروز زوال عقل در آنها شش برابر كساني است كه هيچ به يك از اين عوامل مبتلا نيستند.

حدود ‪ ۱۵۰۰‬شركت‌كننده كه در تحقيقي كه در سال ‪ ۱۹۷۲‬شروع شده بود مورد بررسي مجدد قرار گرفتند. نتايج اين بررسي نشان داد خطر بروز زوال عقل در افرادي كه در ميانسالي چاق بودند دو برابر كساني بود كه در ميانسالي وزن طبيعي داشتند يا اندكي اضافه وزن داشتند.

چاقي ميانسالي، ازدياد فشار خون سيستوليك و بالا بودن كلسترول خون عوامل مهم خطر ساز در بروز زوال عقل محسوب مي‌شوند كه هر كدام آنها خطر را دو برابر افزايش مي‌دهند.

پیشنهادی